"Häftigt att vara nykär och få barn"


Foto: Pia på bloggen MognaMamman

Våren 2007 hade jag brutit upp efter ett långt förhållande och njöt av att bara behöva tänka på mig själv och göra vad jag vill. Jag bodde själv i en perfekt lägenhet mitt i stan med två balkonger och öppen spis. Min hyresvärd, Eskilstuna Kuriren (ja, det är en tidning men de har faktiskt fem lägenheter som de hyr ut) , de stod för material och jag målade och tapetserade om hela lägenheten. Den blev så fin - här skulle jag bo länge!

Det tog två graviditetstester innan jag förstod
Jag träffade min nya kärlek, Pierre, samma höst. Efter ett par veckor fick jag erkänna för mig själv att jag var kär - förälskad upp över öronen. Nästan två månader senare börjar jag fundera på varför min menstruation inte kom som den ska. Jag köpte ett 2-pack graviditetstester för säkerhets skull men tänkte att jag nog bara var stressad, jag hade långa dagar till jobbet i Stockholm, upp kl 5.30 och var hemma vid kl 19. Vem blir inte ur balans av det?

De där strecken som ska bli blåa var jätteblåa - så blått det går att bli, mööörkblått! Men jag förträngde det hela och intalade mig att jag hade nog kissat för länge på provstickan. Jag berättade inget för någon. Tre dagar senare provade jag igen - och testet var lika blått denna gång. Jag fick en enorm ångest. Min första reaktion var att abort var det enda rätta för inte kan man väl skaffa barn efter ett två månaders långt förhållande?

Det fanns inga skäl att inte behålla barnet
Efter att jag hade talat om läget för Pierre (som faktiskt var helt lugn när jag berättade)  bestämde vi oss för att känna efter i en vecka vad vi skulle göra. När veckan hade gått insåg vi att vi inte kunde ta bort vårt barn - vi ville behålla det och satsa. Ingen av oss hade barn sen tidigare och vi hade inga ursäkter för att göra ett annat val - förutom att vi hade känt varandra så kort tid.

Vara nykär har underlättat
För egen del har jag barn med världens finaste pappa. Han har stöttat och funnits för mig under hela tiden. Det är ganska häftigt att vara nykär och få barn. Fastän det många gånger har varit tufft med kolik och andra bebisbekymmer så är det supermysigt att vara tre. Sen är det säkert skönt att ha varit ihop i några år och känna varandra mer när man får barn. Jag har inget att jämföra med mer än att jag varmt rekommenderar att skaffa barn bara man är säker på sina känslor för varandra - oavsett hur länge man hållit ihop. För kärleken kan ta slut oavsett hur länge man har varit ett par.

Jag har lärt mig att det är ingen större idé att planera allt - saker och ting händer ändå. Det gäller att omfamna det som händer och se det positiva . Det är i och för sig inte så lätt alla gånger men när det gäller barn är det enkelt - barn är en gåva.


Kommentarer
Postat av: Eva-Lena

Så härligt Du beskriver livet med kärlek och bebis! Kan längta tillbaka dit.....Kärleken finns ju såklart och barnen finns kvar, vuxna och tonåringar, startade tidigt. Har 6 härliga barnbarn nu, tiden räcker inte...............

Njut!

Kram

E

2008-11-20 @ 22:10:05
Postat av: Viktoria

Låter helt underbart!



Just idag ger det mig lite hopp. Du och din lilla familj :)

2008-11-24 @ 22:13:20
URL: http://totoria.blogg.se/
Postat av: Viktoria

Låter helt underbart!



Just idag ger det mig lite hopp. Du och din lilla familj :)

2008-11-24 @ 22:23:39
URL: http://totoria.blogg.se/
Postat av: litentanta

oops, jag bidde ju gravid tämligen omgående själv också, ett par tre månader in i ett ganska rörigt förhållande, men som sagt, snart 17 år senare och jag har ärligt INTE ångrat mig en gång, för man får väl räkna bort koliknätter och pubertetstokigheterna från det man verkligen känner?



lycka till!



2008-11-30 @ 23:07:41
URL: http://litentanta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0